
zrobić gracz, przykładowo strzał z łuku by zwiększyć realizm uzyskują wartości losowe – raz się udają raz nie. Im bardziej rozwinięta umiejętność, tym więcej szans, że czynność jakie wykonuje awatar użytkownika się odniesie sukces. Najpopularniejszą metodą postępu bohaterów w fabularnych grach na konsole jest zdobywanie punktów doświadczenia.
Za wykonane zadanie lub spełnienie zdefiniowanego etapu gry awatar otrzymuje punkty. Po otrzymaniu z góry określonej liczby punktów, postać otrzymuje przywilej rozwoju zdefiniowanej przez gracza cechy albo też grupy atrybutów. Prawidłowe rozplanowanietreningu bohatera przesądza możliwość przejścia gry pomyślnie. Mechanizm nagradzania rozbudowy umiejętności, procedur pojedynków bohatera, określany jest „mechaniką programu”. Jest to ta

część kodu programu, która odpowiada za prawidłowy tok rozgrywki. Relacje między graczami (w przypadku kiedy zabawa jest wieloosobowa) albo związki pomiędzy użytkownikiem a postaciami zarządzanymi przez konsolę gdy gra jest z udziałem jednej osoby .
Od strony twórcy programu, przedstawiony mechanizm skonstruowany jest na kombinatoryce, funkcji matematycznych dających możność przyznawania punktów i równocześnie modyfikacji zdefiniowanych przez gracza umiejętności awatara. Taki sam zespół równań matematycznych przesądza również o tym, jak wygląda walka, o trafności wyprowadzonych uderzeń mieczem, i efektywności ciskanych zaklęć bojowych. Ten sam mechanizm także decyduje o możliwości stworzenia przedmiotu również o możliwości uniku jeżeli będzie taka konieczność. Jednym zdaniem, wszelkie działania bohatera, tak sterowanych przez grających jak i kierowanych przez automaty (magicplay.pl/) zależne są od algorytmów. Powinno się wymienić 2 najpopularniejsze mechanizmy używane w grach konsolowych rodzaju przygodowych. Mechanizm turowy i mechanika oparta na czasie rzeczywistym.
Mechanizm turowy opiera się na tym, że bohaterowie ruszają się na przemian.
Przeczytaj więcej porad w treści (http://www.taniec-kosubek.pl/szkola/kurs-dla-nowozencow) – rzucą nowe światło. Nie obawiaj się – one dotyczą pokrewnej kwestii, więc również Cię zaciekawią.
Etap rozgrywki ”pocięty” jest na odcinki: działanie grającego, potem działanie przeciwnika i znów akcja osoby grającej. W czasie przesuwania się jednego z graczy oponent nie może nic zrobić. Mechanizm czasu rzeczywistego zaś, jest zanegowaniem mechaniki opartej na turach. Gra toczy się w czasie realnym. Jakiekolwiek postacie mogą się przemieszczać w tym samym czasie. Sprawia to, iż zabawa jest szybsza, bardziej interesująca ale za razem bardziej wymagająca.